Gespreksprisma uit 2008

Een visuele kaart van het sociale media-universum

Een verbluffende visuele kaart van het sociale media-universum

Het is moeilijk te geloven dat sociale media de afgelopen 10 jaar zo'n uitgebreid ecosysteem zijn geworden.

De ongelooflijke groei van dit sociale media-universum kan grotendeels worden toegeschreven aan het succes van Facebook, dat onlangs wereldwijd twee miljard actieve gebruikers heeft bereikt. Maar er zijn natuurlijk ook veel andere platforms die hebben geholpen om de basis te leggen – namen als YouTube, Messenger, WhatsApp, LinkedIn, Reddit, Twitter, Snapchat en Instagram vormen allemaal een krachtige basis voor nieuwe apps en add-ons in te pluggen.

Vanaf vandaag hebben ondernemers deze basis kunnen gebruiken om nieuwe takken van het sociale media-universum uit te bouwen die zowel opwindend als divers zijn. De apps in deze niches helpen bij het faciliteren van samenwerking op de werkplek, live evenementen, daten, netwerken, gebruikersrecensies, locatiegebaseerde marketing, livestreaming, Q&A's van experts en vele andere functies – en het ecosysteem blijft zich met de dag uitbreiden en vermenigvuldigen.

Wat is er veranderd in sociale media?

De versie van de afbeelding die hier vandaag is gepost, is eigenlijk de vijfde vertolking sinds het concept voor het eerst werd geïntroduceerd in 2008.

Voor een trip down memory lane, hier is een kopie van de versie die in augustus 2008 is uitgebracht, evenals een link naar de grafische afbeelding op volledige grootte van 2008:

Gespreksprisma uit 2008

Afgezien van de lelijke, oude logo's, is deze afbeelding een interessante knaller uit het verleden. Het helpt ons de evolutie van sociale media te zien, terwijl het ons eraan herinnert dat nieuwe toevoegingen uit het ecosysteem als enorme successen tot hun recht kunnen komen.

Als we bijvoorbeeld weten wat we vandaag weten, is het bijna komisch dat de versie van 2008 LinkedIn als een ‘Niche-netwerk’ vermeldt. Natuurlijk was het destijds moeilijk voor te stellen dat LinkedIn uiteindelijk een gebruikersbestand van 500 miljoen professionals zou hebben en voor $ 26,2 miljard aan Microsoft zou worden verkocht als de grootste acquisitie aller tijden van het bedrijf.

Er staan ook enkele nostalgische vermeldingen op de lijst: Ask.com is de overblijfselen van de glorieuze Ask Jeeves-zoekmachine die in 1996 werd opgericht, en hi5 was een sociaal netwerk dat in 2007 het op één na grootste ter wereld was (na MySpace).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *