Marks & Spencer-filiaal

Ocado gaat eten van Marks & Spencer bezorgen als onderdeel van een thuisbezorgdeal van £ 750 miljoen

ONLINE kruidenier Ocado gaat Marks & Spencer-voedsel leveren in een nieuwe deal van £ 750 miljoen die vanmorgen is aangekondigd.

M&S bood klanten eerder geen optie voor thuisbezorgen, maar de nieuwe service zal uiterlijk vanaf september 2020 beschikbaar zijn.

Ocado bestelwagen
Ocado gaat M&S-eten bezorgen in een nieuwe thuisbezorgdeal

De deal zou kunnen leiden tot lagere prijzen voor klanten en de mogelijkheid dat Ocado-producten worden verkocht in M&S-winkels, aldus de retailer.

Het maakt een einde aan Ocado's langdurige samenwerking met Waitrose, die deze week op de tocht stond voor verlenging.

M&S zal de deal financieren door £ 600 miljoen aan aandelen te verkopen en door de dividenduitkering aan aandeelhouders met 40 procent te verlagen, maar het voorspelt dat het kostenbesparingen tot £ 70 miljoen per jaar kan realiseren.

Toch daalden de aandelen van M&S vanmorgen met 7,5 procent na de aankondiging, terwijl de aandelen in Ocado vier procent hoger waren.

De baas van M&S, Steve Rowe, zei: ‘Ik heb altijd geloofd dat M&S Food online kon en zou moeten zijn.

“Het combineren van de kracht van ons voedselaanbod met toonaangevende online- en bezorgmogelijkheden is een aantrekkelijke propositie om groei op lange termijn te stimuleren.

‘Onze investering in een volledig op elkaar afgestemde joint venture met Ocado versnelt onze voedselstrategie omdat het ons in staat stelt om ons voedsel op een onmiddellijk winstgevende, schaalbare en duurzame manier online te brengen.’

Marks & Spencer-filiaal
Vanaf volgend jaar kunnen klanten hun M&S-boodschappen thuis laten bezorgen

Tim Steiner, CEO van Ocado, zei: ‘Dit is een transformatief moment in de Britse retailsector met de combinatie van twee iconische en geliefde retailmerken die een ongeëvenaard online supermarktaanbod zullen bieden.’

De heer Steiner ontkende dat Ocado een betere deal kreeg dan zijn partner en zei: ‘Het is een absolute win-win als je denkt aan de synergieën die we voor elkaars bedrijven brengen.’

Ondertussen zei Neil Wilson van Markets.com dat er een risico bestond dat klanten die voorheen Waitrose-producten gebruikten, Ocado zouden dumpen ten gunste van de in-house bezorgservice van de supermarkt.

Hij voegde eraan toe dat de zet van M&S ‘zeker gedurfd was en dat M&S eindelijk in de hoofden van de mensen komt voor online boodschappen, maar het riekt gewoon naar te veel betalen en te laat handelen’.

En Martin Lane, hoofdredacteur van vergelijkingssite Money.co.uk, zei: ‘Loyale M&S-klanten zullen opgetogen zijn over het nieuws dat de retailer eindelijk het digitale tijdperk betreedt door de krachten te bundelen met Ocado.

‘Dit zou de boost kunnen zijn die M&S nodig heeft om hun voedingsbedrijf naar het moderne tijdperk te tillen in plaats van een opwaardeerwinkel op weg naar huis te zijn.

‘Ocado heeft bewezen dat zijn bezorgservice kan werken en nu wil iedereen een stukje van de luxe taart.’

Met behulp van robots kan Ocado binnen vijf minuten een winkelbestelling van 50 artikelen samenstellen.

Eerder dit jaar zijn Tesco en Co-op ook begonnen met het testen van robotbezorging die de boodschappen in 15 minuten bij je aan de deur brengt.

Ondertussen test Waitrose een ‘in-home’ bezorgservice die chauffeurs toegang geeft tot de huizen van klanten om boodschappen uit te pakken terwijl ze weg zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *